Utfordring
Mange årsverk med høykvalitets sportsplaner og tilhørende fagstoff forvaltes og deles som statiske hjemmesider, der deler av innholdet er duplisert til ulike plattformer i den digitale verktøykassen. Dette fører til at innholdet ikke kommer til sin rett, og det blir vanskelig å utløse potensialet som ligger i Sportsplanen.
Få full valuta for den gode jobben som er gjort med sportsplan, øvelsesbiblioteker, videoarkiv og tilhørende fagstoff
Frode Samuelsen, Daglig Leder SkillRace
Beste Praksis-løsning i SkillRace
SkillRace er designet for å gjøre Sportsplanen og relatert innhold til en integrert del av utviklingsprosessen.
- Etabler et beste-praksis sett av alders- og rollebaserte sportsplaner
- Tagg sportsplanens utviklingsmål med elementer fra relevant spillmodell (kompleksitet/detaljgrad økes med aldertrinn) for:
- Utvikling av et felles fotballspråk gjennom innlæring av begrepsapparatet (spillmodellen)
- Mulighet for dybdelæring via koblinger til annet innhold med samme tagging
- Tagg øvrig sportslig innhold mot spillmodellen for å etablere et innholdsunivers der man kan utnytte og operasjonalisere elementenes sammenheng i hele verktøykassen
- Tilgjengeliggjør de aldersbestemte sportsplanene og øvrig sportslig innhold i offentlige innholdsdomener
- Klubber, trenere og spillere kan nå integrere forbundets beste-praksis innhold i egne planverk og aktiviteter
Eksempler på operasjonalisering
Operasjonalisering er et noe abstrakt begrep. Vi har derfor illustrert noen eksempler på hva dette vil si i praksis.
Feedback på kampsituasjon
Bruk av video og feedback er både motiverende og lærerikt for spilleren. Et typisk tilfelle har man etter kamp der trener eller spiller ønsker å diskutere en spesifikk situasjon fra kampen, basert på et analyseklipp.
En optimal feedback, involverer alle aktuelle trenere og knytter sammen det man ser i klippet til spillerens læringsmål der det gis anbefalinger for hvordan man skal forbedre prestasjonen. Kvaliteten på dialogen økes dersom deltagerne har en rik og omforent forståelse av begrepene som benyttes. I forlengelsen av dialogen, settes spilleren inn i en modus av utforskende læring som forsterker dennes eierskap til sitt utviklingsmål.
En slik feedback-prosess krever at de involverte verktøyene snakker sammen! Med operasjonalisering menes her at:
- Kommunikasjonsverktøyet har tilgang på alle aktuelle personprofiler, plan- og innholdsstrukturer, slik at disse kan lenkes til meldingen:
- Spillmodell (eks kampfaser)
- Utviklingsmål
- Spillestil
- Økt- og øvelsesbibliotek
- Analyseklipp
- Anbefalinger kan omsettes til handling:
- Endre eller legge til utviklingsmål
- Oppdatere sine favoritt innholdslister
- Overføre anbefalte økter/øvelser inn i egentreningsprogram/treningsdagbok
- Tilgang til begrepsforklaringer (spillemodell) med assosiert innhold
- Mulighet for å behandle analyseklipp direkte fra melding
- Meldingstråd er enkelt gjenfinnbar og knyttes til aktuell aktivitet
- Trenerprofiler på tvers av spillers utviklingsmål deltar i meldingstråden
- Koblingen fra meldingstråd til innholdsstruktur åpner opp for å vise meldingslogger fra de ulike delverktøyene. Eks. «Hva er diskutert med hvem på dette spillestilsprinsippet?«
Den nasjonale sportsplanens bidrag i denne operasjonaliseringen kan være:
- Spillers utviklingsmål er avledet fra nasjonal sportplans læringsmoment med tilhørende beste-praksis videoressurser
- Den benyttede spillmodellen som benyttes er enten den nasjonale beste-praksis spillmodellen eller en variant som benytter deler av denne
- Spillestilsprinsippene er hentet fra nasjonal plan
- Øvelsene og øktene er hentet fra nasjonal plan
Klubbenes bruk av elementer fra nasjonale sportsplaner kan benyttes til å evaluere bruk og nytteverdi av planenes ulike deler og elementer, slik at man kan tilpasse disse etter behov.